Meer informatie over leertherapie

Leertherapietraject start met een kennismaking waarin we wederzijdse wensen en verwachtingen bespreken en kijken welke leertherapiedoelen je bij aanvang hebt (deze veranderen vaak ook nog gedurende de leeertherapie) en welke begeleidingsstijl je fijn en niet fijn vindt. Behalve dat de klant kan aangeven wat die bij aanvang denk te willen gaan leren in leertherapie, zal Melina in de kennismaking ook aangeven wat zij in leertherapie in kan gaan zetten qua methodieken. Wat er in haar "leertherapiekraam" te vinden is. Leertherapie is bij voorkeur wekelijks en face to face maar we kunnen onderzoeken of afhankelijk van de vraag tweewekelijks een optie is en of een combinatie van face to face en online kan. 

Nadat we allebei hebben kunnen bepalen of we verder met elkaar in zee willen gaan, kan bij een GO de afsprakenreeks worden ingepland. Stel dit betreft een reeks van 50 keer dan plant TCP Zuketto direct de hele reeks door en houdt daarbij al zoveel mogelijk meteen rekening met vakanties en vrije (feest)dagen. Halverwege houden we een tussenevaluatie om de doelen en het contact te evalueren en te kijken of we nog bij moeten sturen en of er nieuwe leertherapiedoelen bij zijn gekomen n.a.v. de leertherapiesessie en/of supervisiesessies. 

Melina heeft in haar leertherapiekraam: levensverhaal schrijven, genogram maken, gezinstaxatie van gezin van herkomst en/of huidige gezin, afname / interpretatie/duiding van relevante vragenlijsten, in kaart brengen van eigen ontwikkeling, hechting, separatie, individuatie, emotieregulatie, zelfbeeld, persoonlijkheid en deze relateren aan wat er (niet) gebeurt in patiëntcontacten en/of contacten met collega's. Melina ziet als meer algemeen doel van leertherapie dat je je eigen blinde vlekken in diagnostiek en behandeling goed leert kennen en een patiënt in leert schatten passend bij het beroep c.q. BIG-register waarvoor je in opleiding bent. Los van hoe je zelf op dat aspect ontwikkeld bent en los van de context waarin je eigen ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Voor iedereen geldt dat je gezin van herkomst in eerste instantie jouw normaal, referentiepunt en "gewoon" is. Later ga je soms pas zien, erkennen en voelen hoe bijzonder sommige zaken daarin waren en kan een nieuw normaal ruimte krijgen en ontstaan. 

Bij een leertherapietraject gedurende één jaar (50 wekelijkse sessies of 25 sessies eens per 14 dagen) komen automatisch alle feestdagen, verjaardagen, sterfdata, Pasen, Kerst en (zomer)vakantie en alle daarbij horende gebruiken, rituelen, gedachten en gevoelens aan bod en waar nodig kunnen die verder verkend en bewerkt worden. 

Leertherapie vindt volgens de eisen en (rand)voorwaarden van VKJP, NVP, VGCT, NVRG en de BIG-opleiding tot PT& KP (Rino en PPO) plaats. 

Sessies binnen 1 week afgezegd -zullen i.v.m. de gereserveerde tijd- wel in rekening worden gebracht.