Kinderen en jongeren (<18 jaar)

De aanmeldreden voor kinderen kan heel verschillend zijn: sommige kinderen ervaren angsten of zijn somber of ervaren moeilijkheden of spanningen in relaties met andere kinderen of volwassenen maar er kunnen ook zorgen zijn of problemen optreden in de normale ontwikkelingstaken. Alle kinderen hebben per leeftijdsfase ontwikkelingstaken die ze nog moeten doorlopen en vaardigheden die ze nog moeten (aan)leren. Je kunt hierbij denken aan vrienden maken, klusjes in huis doen, met (zak)geld leren omgaan, emoties handig leren uiten, een eigen mening leren vormen en een positief zelfbeeld ontwikkelen. Enerzijds moeten kinderen zich adequaat leren aanpassen aan de eisen en verwachtingen vanuit hun omgeving (gezin, school, (sport)vereniging, etc.), anderzijds dient er voldoende ruimte te zijn om hun eigen identiteit, wensen, verlangens en grenzen te leren kennen en kenbaar te leren maken. 

Bij kinderen tot 12 jaar hoeven alleen beide ouders/opvoeders met gezag in te stemmen met het behandelvoorstel in het behandelplan. 

Tussen 12 en 16 jaar moet de jongere zelf en beide ouders/opvoeders met gezag instemmen met het behandelplan. 

Vanaf 16 jaar hoeft de jongere juridisch gezien alleen nog zelf in te stemmen met het behandelplan. Bij nog thuiswonende jongeren zullen we echter wel altijd de ouders/opvoeders erbij proberen te betrekken. Uiteraard in overleg en afstemming met de jongere. 

Bij kinderen tot 18 jaar kan qua behandelmethodes worden gekozen uit: 

* Spelpsychotherapie

    Voor veel kinderen is het moeilijk om over hun gevoelens, angsten en zorgen te praten. Bij spelpsychotherapie gebruiken we ‘spel’ om je (kind) te begrijpen en te helpen.

    Een heftige gebeurtenis kan zorgen voor problemen bij je (kind). Kinderen praten hier vaak niet over omdat ze de taal nog aan het leren zijn. Of omdat ze het spannend vinden. Vaak laten kinderen op een andere manier merken dat het niet goed met ze gaat. Je (kind) wordt bijvoorbeeld snel boos, trekt zich terug of huilt veel. Of je (kind) krijgt opeens lichamelijke klachten. Denk aan buikpijn, bedplassen of slecht slapen. Spelpsychotherapie is er voor kinderen vanaf 4 jaar tot ongeveer 12 jaar. Door spelpsychotherapie leer(t) je (kind) over gevoelens, angsten en zorgen te praten. Je (kind) wordt behandeld door te spelen. Het helpt de ontwikkeling weer op gang te brengen. Zo wordt je (kind) mentaal sterker. De therapie is elke week in de spelkamer in de praktijk. Dat is een kamer met allerlei speelgoed en spullen om te knutselen, te bouwen en te verkleden. De behandelaar gaat met je (kind) spelen. Eerst om het vertrouwen van je kind te krijgen, en te wennen aan elkaar en de ruimte. Soms duurt dat een paar weken. Tijdens de behandeling hoef(t) je (kind) niet te praten. Door te spelen met de behandelaar maakt je kind contact. Zo kan een kind toch aangeven wat hij of zij voelt. De behandelaar kijkt hoe een kind speelt, vertelt wat er gebeurt en speelt mee. Zo krijgt je (kind) woorden voor zijn of haar gevoelens.

    • Ouderbehandeling/ouderbegeleiding

    In ouderbegeleiding worden ouders begeleid bij vraagstukken over de ontwikkeling of het gedrag van hun kinderen of over de opvoeding. Met deze begeleiding krijgen de ouders meer handvatten om beter te begrijpen wat er met hun kind(eren) aan de hand is en hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan. Hulp aan de ouders/opvoeders sluit aan op de vragen, dilemma’s en zorgen van ouders en gaan uit van de ouderschapstheorie van Alice van der Pas welke er vanuit gaat dat elke ouder een besef van verantwoordelijk zijn heeft naast dat het ouderschap kwetsbaar maakt en dat ouders altijd eindverantwoordelijk zijn. In ouderbehandeling wordt er vanuit gegaan dat elke ouder een belangrijk rolmodel is voor zijn/haar kind. Maar sommige ouders vinden dit (soms vanuit eigen problematiek) best lastig. In ouderbehandeling wordt met hen meegedacht hoe zij toch een goed rolmodel kunnen zijn voor hun aangemelde zoon/dochter en wat zij daarvoor nodig hebben en van wie. Soms kan dat betekenen dat ouders los van het traject bij TCP Zuketto ook nog zelf een eigen traject elders gaan volgen maar soms blijkt dit ook niet nodig te zijn. Focus van een traject bij TCP Zuketto is wel altijd dat een verbetering of verandering in het gedrag van de ouder een positief effect zal hebben op de klachten en de ontwikkeling van hun aangemelde kind. 

    • Mediatietherapie

    Bij jonge kinderen (<10 jaar) vindt de hulp aan de kinderen vaak via ouders plaats en worden ouders gecoacht en begeleid om als een soort co-therapeut hun kind goed te helpen en te steunen zodanig dat de klachten verminderen en de normale ontwikkeling weer vlot wordt getrokken. In deze situatie kan het ook zijn dat een kind gedurende de diagnostiekfase op de praktijk wordt gezien maar daarna zelf niet meer naar TCP Zuketto hoeft te komen. 

    • Cognitieve- en Gedragstherapie (CGT)

    Cognitieve gedragstherapie is voortgekomen uit gedragstherapie en cognitieve therapie. Bij gedragstherapie ligt de nadruk op het wijzigen van gedragspatronen die emotionele problemen van de klant in stand houden. Bij cognitieve therapie ligt de nadruk op het wijzigen van de manier van denken die klanten hanteren en interpreteren van de gedachten. Protocollen die we in kunnen zetten zijn: Doepressiecursus, Eten zonder angst, Bedwing je dwang, Denken + doen is durven, genderprotocol, Surfen op emoties, 

    Zie psychotherapie.nl voor meer informatie.

    • Integratieve psychotherapie

    Integratieve psychotherapie is het verantwoord en onderbouwd toepassen van verschillende methoden en opdrachten in één behandeling. In de praktijk combineren Psychotherapeuten BIG vaak 1.) specifieke interventies uit de eigen hoofdstroming [bij TCP Zuketto: spelpsychotherapie, adolescenten psychotherapie, ouderbehandeling, en cognitieve gedragstherapie] met 2.) interventies uit andere therapiestromingen [bij TCP Zuketto: Schematherapie (SFT), Mentaliseren bevorderende therapie (MBT), Affect fobie therapie (AFT), Emotie focust therapie (EFT), Acceptance and commitment therapy (ACT)] en 3.) meer werkzaam gebleken algemene factoren die therapiestroming overstijgend zijn. 

    Zie psychotherapie.nl voor meer informatie.

    • Acceptance and commitment Therapy (ACT)

    ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy. Dit is  een vorm van hulp die je helpt om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die je tegenkomt (Acceptance), zodat je kunt blijven investeren in dingen die je écht belangrijk vindt (Commitment). ACT is vaak niet het eerste behandelinterventie in de richtlijn en zorgstandaard en zal daarom ook weinig als eerste behandeling in de praktijk worden ingezet. ACT kan wel worden ingezet als een behandeling van het eerste advies onvoldoende resultaat en verbetering geeft. Dan verandert vaak het doel van de behandeling van het streven om klachtvrij worden naar leren omgaan met deze klachten en je leven wel leiden hoe jij dat wil. Protocollen die we in kunnen zetten zijn: ACT your way - doen wat werkt voor jou, Opvoedwijzer ACTief OPVOEDEN - Doen wat werkt voor jou en je kind, Mindfulnesstraining bij jongeren en mindfulness voor je kids, Ontspanning voor kinderen - 55 oefeningen om stress te verminderen.