Oproep aan mijn mede opleiders binnen de BIG-opleidingen

Graag doe ik bij deze een oproep aan en appel op mijn mede opleiders, met name werkbegeleiders en praktijkopleiders voor de BIG-opleidingen (GZ, PT en KP): laten we ons samen hard blijven maken voor adequaat opleiden en zelf daarin ook het juiste voorbeeld geven.

Dit houdt mijn inziens onder andere in dat je eigen taakstelling ook past bij beroep waarvoor je opleidt. Dus bijvoorbeeld bij gezondheidszorg psychologen dat de helft van je taakstelling ook (psycho)diagnostiek en de andere helft behandelingen is. Net als bij de opleidelingen zelf. En dat je als KP’er je ook in blijft zetten voor de kerncompetenties binnen de 4 opleidingspijlers (complexe (psycho)diagnostiek, psychotherapie, management/opleiden en wetenschappelijk onderzoek). Werkgevers mogen dit wat mij betreft ook van een discipline vragen cq verwachten.

Daarnaast dient diagnostiek door GZ’ters niet alleen classificerende vragen te betreffen maar juist ook psychologisch onderzoek (intelligentie, neuropsychologisch en vragenlijsten) en bij de KP’er ook nog enkele specialistische onderzoeken als vraagstelling erbij.

Oproep aan specifiek PT’ers die een rol (willen) vervullen in de GZ opleiding m.b.t. diagnostiek: committeer je op dit gebied aan het kader waarvoor je opleidt.

Anders is het opleiden als (externe) supervisor heel moeilijk en verliezen we op een gegeven moment onze unieke expertise als GZ, PT en KP (en die is voor alle 3 anders) als nieuwe generaties dit niet meer leren wat ik zelf ontzettend jammer zou vinden. BIG psychologen kunnen zo’n waardevolle toevoeging aan een classificatie zijn met persoonsgericht sterkte-zwakte analyses wat betreft IQ, neuro en persoonlijkheid en gezinsdiagnostiek waaruit concrete bejegeningsadviezen op maat (persoon en systeemgericht) voortkomen.

Als praktijkopleider ben je verder verantwoordelijk voor de aanwezigheid van in ieder geval de verplichte onderzoeksmiddelen -te vinden bij betrokken Rino’s/PPO- op de werkplek.

Alleen zo kunnen we samen de kwaliteit van opleiden van BIG’ers borgen en behouden.

Terug naar overzicht