Persoonlijke zorg op maat

Hulp bij angsten - somberheid - eetproblemen – genderproblemen

Zorgaanbod

De praktijk richt zich op bieden van langer durende, meer specialistische zorg (ook wel S-GGZ genoemd) aan kinderen en jeugdigen 6 tot 23 jaar. Hierbij kan gedacht worden aan diagnostiek en behandeling van angststoornissen, depressie, lichamelijk (psychosomatische) klachten, eetstoornissen en vragen, problemen of zorgen met betrekking tot gender(identiteit)

Het zorgaanbod bestaat uit een onderzoek-/diagnostiekfase die vaak vooraf gaat aan een behandelfase. In de diagnostiekfase maken we een soort "psychologische rontgenfoto" waarmee we je klachten en mogelijke oorzaken daarvan in kaart brengen en objectiveren. Op het eind van de diagnostiekfase volgt een adviesgesprek waarin alle informatie en bevindingen uit deze fasen worden samengevat en wordt indien van toepassing middels een behandelplan het bruggetje naar de behandelfase gemaakt. In dit behandelplan wordt beschreven hoe wij je klachten zien en wat we aan de klachten en eventueel mogelijke oorzaken daarvan kunnen doen en op welke manier we daaraan willen c.q. kunnen gaan werken.  Tijdens en op het einde van de behandeling wordt die psychologische rotgenfoto nog een keer herhaald. 

    Onderzoek-/diagnostiekfase

    Afhankelijk van de klacht/het probleem kan de onderzoeksfase bestaan uit:

    • de intake = het kennismakingsgesprek, waarin we je klachten in kaart brengen maar je ook beter willen leren kennen en willen weten hoe het thuis, op school/werk en in je vrije tijd met je gaat. Wij zien jou als meer dan alleen je klachten en willen naast je klachten ook graag jou beter leren kennen en ook weten wat wel goed gaat.
    • het invullen vragenlijsten: passend bij je klacht/probleem krijg je enkele vragenlijsten gemaild om thuis in te vullen over deze klachten. Hiermee brengen we je klachten preciezer in beeld en kunnen we jouw klachten ook vergelijken met (het functioneren van) andere leeftijdsgenoten.
    • ontwikkelingsanamneses hierin bespreken we met je ouders/opvoeders het verloop van je ontwikkeling vanaf de (wens tot) zwangerschap tot aan het moment van aanmelden.
    • intelligentieonderzoek*: hierin kijken we naar je intelligentie en naar de opbouw van je intelligentie(profiel) en wat daarin sterke en minder sterke kanten zijn en of je klachten/problemen wellicht al voldoende verklaard kunnen worden door je intelligentie(profiel).
    • neuropsychologisch onderzoek*: hierin kijken we naar fijne motoriek, aandacht en concentratie, je geheugen en jeprobleemoplossingsvaardigheden die ook van invloed zijn op hoe je gebruik kunt maken van de al eerder gemeten intelligentie .
    • persoonlijkheidsonderzoek*: hierin kijken we naar de sociaal emotionele ontwikkeling en sterke en minder sterke kanten hierin en hoe deze eventueel je klachten/problemen mede bepalen.
    • gezinsdiagnostisch onderzoek*: hierin willen we het gezin waarin je opgroeit beter leren kennen en kijken we naar kenmerken van het gezin die je klachten/problemen veroorzaken danwel instand houden en kijken we ook naar voor jou helpende aspecten binnen het gezin waarin je opgroeit. Klachten van een kind beïnvloeden enerzijds het gezin maar anderzijds heeft het gezin waarin iemand opgroeit ook invloed (het ontstaan van) de klachten.
    • classificerend onderzoek: hierin onderzoeken we of er sprake is van een en zo ja welke DSM-5-classificatie. Deze is i.i.g. vanaf 18 jaar nodig om de zorg verzekerd c.q. vergoed te krijgen. Bij een classificatie moet nog steeds gekeken en onderzocht worden naar de oorsprong van de klachten/problemen. Een classificatie is geen verklaring.
    • het adviesgesprek = het eindgesprek van de onderzoeksfase met alle conclusies en beantwoording van gestelde vragen en advies voor behandeling/hulp.

    Onderzoeken met een * zijn optioneel en worden ingezet als de aanmeldklacht hierom vraagt. De andere onderzoeken in bovenstaande rij vinden eigenlijk altijd plaats in een diagnostiektraject.

    Behandelfase

    Naar aanleiding van het onderzoek wordt een persoonsgerichte behandeling voorgesteld, passend bij jou, je gezin en je leeftijd- en levens(sfase). Er zijn verschillende behandelvormen die face to face bij ons op de praktijk of (deels) via beeldbellen (Teams) kunnen plaatsvinden. Wij evalueren elke 3-4 maanden onder andere met vragenlijsten over of de klachten al voldoende zijn vermindert en indien nodig de normale ontwikkeling (weer) voldoende op gang is gekomen. De meeste behandeling duren uiteindelijk 1 a 1,5 jaar maar worden steeds in periodes van 3-4 maanden vastgelegd. Bij voorkeur steeds op dezelfde dag en dezelfde tijd zodat er een soort vast ritme ontstaat. Wij gaan het contact met je aan wetende dat het eindig is en wij tijdelijk een stukje met je meerijden op jouw trein maar er ook ooit weer af zullen stappen. Indien nodig wordt met je gekeken naar hulp en steun in je omgeving en wordt deze al tijdens de behandeling bij ons vormgegeven en neergezet. Nog thuiswonende kinderen en jongeren worden eigenlijk niet behandeld zonder dat ouders/opvoeders ook erbij betrokken mogen worden. Dit omdat kinderen gevormd worden door het gezin waarin ze opgroeien en de opvoeding die ze krijgen en omdat de klachten van een kind op hun beurt ook weer invloed hebben op de rest van de gezinsleden en tot verstoringen in de onderlinge relaties (kunnen) leiden. In principe schrijven wij een brief met de belangrijkste bevindingen van het onderzoek en de hulp aan de verwijzer (meestal je huisarts) omdat die langer met je mee op loopt dan wij. Wij delen de inhoud van de brief vooraf met je en je ontvangt ook zelf een afschrift van deze brief. 

    Behandelmethodes

    De praktijk geeft effectief bewezen behandelingen die in de richtlijnen en zorgstandaarden worden vermeld en die je eventueel ook zelf kunt opzoeken maar waarover je in het adviesgesprek ook nog nader zult worden geïnformeerd. De praktijk kan de volgende behandelmethodes bieden, maar welke het best bij jou, je probleem en je ouders past, bekijken we samen tijdens het onderzoek:

    • Cognitieve Gedragstherapie (CGT)
    • Integratieve psychotherapie
    • Spelpsychotherapie
    • Mediatietherapie
    • Ouderbehandeling en -begeleiding
    • Acceptance and Commitment Therapy (ACT)