Diagnostiekfase
Afhankelijk van de klacht/het probleem kan het onderzoek bestaan uit:
- de intake = het kennismakingsgesprek, waarin we je klachten in kaart brengen maar je ook beter willen leren kennen en willen weten hoe het thuis, op school/werk en in je vrije tijd met jegaat. Wij zien jou als meer dan alleen jeklachten en willen naast je klachten ook graag jou beter leren kennen en ook weten wat wel goed gaat. je krijgt vragenlijsten over deze klachten gemaild om thuis of als je dat liever hebt op de praktijk in te vullen. Hiermee brengen we je klachten preciezer in beeld en kunnen we jouw klachten ook vergelijken met (het functioneren van) leeftijdsgenoten.
- ontwikkelingsanamneses hierin bespreken we met je ouders/opvoeders het verloop van je ontwikkeling vanaf de (wens tot) zwangerschap tot aan het moment van aanmelden.
- intelligentieonderzoek* hierin kijken we naar je intelligentie en naar de opbouw van je intelligentie(profiel) en wat daarin sterke en minder sterke kanten zijn en of je klachten/problemen wellicht al voldoende verklaard kunnen worden door je intelligentie(profiel).
- neuropsychologisch onderzoek* hierin kijken we naar fijne motoriek, aandacht en concentratie, je geheugen en je probleemoplossingsvaardigheden die ook van invloed zijn op hoe je gebruik kunt maken van de al eerder gemeten intelligentie .
- persoonlijkheidsonderzoek* hierin kijken we naar de sociaal emotionele ontwikkeling en sterke en minder sterke kanten hierin en hoe deze eventueel je klachten/problemen mede bepalen.
- gezinsdiagnostisch onderzoek* hierin willen we het gezin waarin je opgroeit beter leren kennen en kijken we naar kenmerken van het gezin die je klachten/problemen veroorzaken danwel instand houden en kijken we ook naar voor jou helpende aspecten binnen het gezin waarin je opgroeit. Klachten van een kind beïnvloeden enerzijds het gezin maar anderzijds heeft het gezin waarin iemand opgroeit ook invloed op (het ontstaan van) de klachten.
- classificerend onderzoek hierin onderzoeken we of er sprake is van een en zo ja welke DSM-5-classificatie. Deze is in ieder geval vanaf 18 jaar nodig om de zorg verzekerd c.q. vergoed te krijgen. Bij een classificatie moet nog steeds gekeken worden en onderzoek gedaan worden naar de oorsprong van de klachten/problemen. Een classificatie is namelijk geen verklaring voor je klachten/problematiek.
- het adviesgesprek = het eindgesprek van de diagnostiekfase met alle conclusies en beantwoording van gestelde onderzoeksvragen en een advies voor de best passende behandeling. Het adviesgesprek is de schakel tussen de diagnostiekfase en de behandelfase.
Onderzoeken met een * zijn een optie en worden ingezet als de klacht en het onderzoek naar die klacht daarom vraagt. De andere onderzoeken in bovenstaande rij vinden eigenlijk altijd plaats in de diagnostiekfase.
Na het adviesgesprek gaat een brief naar de verwijzer (meestal je huisarts) met de belangrijkste bevindingen uit de diagnostiekfase en informatie die daarin is verzameld. Je krijgt deze brief vooraf te lezen. Met toestemming sturen we hem daarna naar de verwijzer en deze brief gaat ook CC naar jou/jullie. Wij vinden het belangrijk om transparant en contextueel te werken.
Met transparant bedoelen we dat we geen geheimen hebben en geen verborgen agenda en wij nemen je/jullie als een gelijkwaardige gesprekspartner mee die zelf ook een keuze maar ook een verantwoordelijkheid heeft. Met contextueel werken bedoelen we dat we de context waarin je opgroeit erbij (willen) betrekken.
Bij start van de behandeling zullen we het eindigen van het traject al bespreekbaar maken en hier uitleg en voorlichting over geven.